donderdag 2 december 2010

Ding 9 Schrijf een posting over jouw visie op Web 2.0

Tja ding 9.
Lastig om precies de toepassingen tot nu toe onder woorden te brengen.



De RSS is heel handig en ook al mogelijk op onze site.
En voor vak-gerichte sites is het natuurlijk geweldig om snel op de hoogte te blijven van alle relevante info.

Voor eigen gebruik ook handig om van je favoriete sites op de hoogte te blijven.




Een blog is heel veel werk om dit goed te doen en dus wel kostbaar.
In het licht van de huidige bezuinigingen blijft dit een lastig puntje.

Maar ik denk wel belangrijk om via deze wegen je leners/klanten proberen aan je te binden. We hebben natuurlijk al onze website en een nieuwsbrief maar een blog is toch wat anders.
Het moet actueel zijn en er tegelijkertijd "hip en gelikt" en uitnodigend uitzien.

Aan de andere kant worden de klanten dan niet overvoerd? Is er veel behoefte aan? Lijkt me lastig om dit te bepalen. Is het ook de goede doelgroep?

Wel is het zo dat de website al veel gebruikt wordt om boeken te reserveren en te verlengen. Ze zijn dan al op je site dus klikken ze dan door naar je blog?

De fotoprogramma's zijn natuurlijk leuk voor thuis maar persoonlijk vind ik het niet nodig om mijn prive foto's op Flickr te zetten. Voor de bieb zijn de bewerkingsprogramma's goed te gebruiken voor aankondigingen e.d.. Mag het publiceren van foto's van activiteiten zo maar? Is er toestemming nodig van de mensen op de foto's? Op de site van je eigen bieb een fotomap aanmaken met foto's van activiteiten is wel leuk.

Er zitten toch wel wat haken en ogen aan. De wil is er zeker wel binnen de bibliotheek maar ik denk dat er toch veel afhangt van man/vrouw kracht en budget!

Groetjes, appeltje

1 opmerking:

  1. Natuurlijk hangt het samen met beschikbare tijd, kennis en vooral ook inzicht in de klantbehoeften. Het heeft natuurlijk weinig zin om met web 2.0 aan de slag te gaan, alleen omdat het hip is of om er ook bij te horen. Daar gaat een fundamenteler proces aan vooraf. En proces dat er op gericht is de gebruiker centraal te stellen en je dienstverlening transparant in te richten. De gebruiker zicht niet aan te laten passen aan onze keuzes, maar rekening te houden met hetgeen de kant wil. Vanuit die grondhouding moet je kijken naar oplossingen, waarvan web 2.0tools nadrukkelijk een rol spelen.

    BeantwoordenVerwijderen