woensdag 12 januari 2011

Ding 22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst

Ook hier is weer veel over te lezen. Het stuk van Jan tweepunt.nl is wel duidelijk.

Het taggen door iedereen wordt steeds belangrijker. Hier ga je wel van het vertrouwen uit dat meningen oprecht zijn.

Je moet de klant blijven betrekken bij de ontwikkelingen denk ik door middel van bijv. klantenonderzoek. Dan weet je wat ze interessant/belangrijk vinden.

Steeds meer toepassingen aan elkaar koppelen binnen de bibliotheeksite(hyves, facebook, last.fm, ......)

Bezig blijven met de ontwikkelingen en vooral niet bang zijn om mee te veranderen.

De filmpjes van Dennis Eijsten zijn erg duidelijk en bieden veel goeds voor de toekomst. Ik denk ook dat mensen het prettig vinden om een persoonlijke ingang te hebben die op hun behoeften is afgestemd. Kinderen zoeken en beleven nu eenmaal anders dan volwassenen.

Als laatste lijkt het me ook belangrijk om met het onderwijs samen te werken. Deze groep maakt veel gebruik van informatie.



Het is natuurlijk heerlijk om een boek te halen voor je spreekbeurt of werkstuk maar ze zoeken ook veel op internet. Hoe doe je dit veilig en hoe blijf je ze binden aan je bibliotheek? De bieb ondersteunt hierin. De jonge lezers moeten onze toekomstige leden blijven.

Bibliotheek 2.0 heeft heel veel te bieden. Het is zeker een uitdaging!

grtjs Appeltje

1 opmerking:

  1. Ik denk dat dat de grote vraag blijft. Hoe bind je klanten. De kinderen van nu gaan in hun pubertijd van ons weg en komen niet meer als vanzelfsprekend terug als ze zelf kinderen hebben. Dat waren we zo gewend, maar die kinderen van nu hebben een andere leefwereld en ander mediagebruik. En hoe sluiten we daar bij aan? Je geeft een aantal suggesties die ik heel logiisch en denkbaar vind.

    BeantwoordenVerwijderen